Elfærger er en stor klimagevinst
Elfærgen M/S Sjövagen har sparet Stockholm for 1862 tons Co2 siden 2014. Det viser nye beregninger, som rederiet netop har foretaget på baggrund af snart 8 års erfaringer.
Regnestykket taler sit eget sprog. Siden det stockholmske passagerrederi Ballerina tilbage i 2014 kontraherede deres første elfærge hos Faaborg Værft A/S har rederiet bidraget med en ikke uvæsentlig reduktion af CO2 udslippet i de stockholmske farvande.
M/S Sjövagen har siden den blev leveret fra Fåborg Værft A/S tilbage i 2014 haft 26.000 driftstimer og forbrugt ca. 150.000 Kw/h, hvilket svarer til ca. 45 Kw pr. driftstime.
Havde skibet været bygget med et konventionelt fremdrivningsanlæg med en dieselmotor havde forbruget ca. ligget på 25/30 liter pr. time, vurderer rederiet selv. Med et par hurtige klik på regnemaskinen giver dette et samlet dieselforbrug på ca. 87.500 liter.
Da forbrændingen af 1 liter dieselolie udleder 2.66 kg Co2 har elfærgen således bidraget med en samlet reduktion af CO2 udledningen med 1862 tons siden 2014.
Med til historien hører, at rederiet Ballerina har mulighed for at ”tanke” grøn fossilfri el i Stockholm havn.
M/S Sjövagen har en kapacitet på 125 pax.